Ongeveer 90% van de mensen krijgt wel eens te maken met hoofdpijn. De achterliggende oorzaak van hoofdpijn is niet altijd even duidelijk. Veel vormen van hoofdpijn zijn te verhelpen met fysiotherapie of manuele therapie. Een behandeling zal vaak gericht zijn op ontspanning en het losmaken van spieren en wervels om zo de pijn te verlichten en u te ondersteunen bij het herstel. Zoekt u een oplossing voor uw aanhoudende hoofdpijn? Lees hier verder naar fysiotherapie bij hoofdpijn.

Wat zijn de oorzaken van hoofdpijn?

De oorzaak van hoofdpijn ontstaat vanuit de spieren en banden in het hoofd-hals-gebied. Zodra daar meer spierspanning optreedt kan hoofdpijn ontstaan. Die spierspanning kan veroorzaakt worden door stress, kiespijn, een verkeerde houding en vermoeidheid.  Ook slaapgebrek en te weinig drinken kan zorgen voor hoofdpijn. Daarom is het belangrijk om voldoende water te drinken en te zorgen voor een goede nachtrust.

Enkele oorzaken van hoofdpijn zijn:

• Het klemmen van de kaken op elkaar gedurende de nacht of overdag
  • Langdurige spanning/ stress
  • Langdurig eenzelfde of geforceerde houding aannemen
  • Hoofdpijn na trauma waarbij de nek betrokken is (bijvoorbeeld whiplash)

Welke soorten hoofdpijn zijn er?

Er bestaan verschillende soorten hoofdpijn. De meest voorkomende zijn:

• (Spier)spanningshoofdpijn
  • Inspanningshoofdpijn
  • Cervicogene hoofdpijn
  • Middelengeïnduceerde hoofdpijn
  • Migraine

(Spier)spanningshoofdpijn

Ongeveer 48% van de bevolking krijgt wel eens te maken met deze vorm van hoofdpijn. Het is daarmee ook de meest voorkomende hoofdpijn. Over de oorzaak is nog weinig bekend. Het kan door zowel stress als spierspanning ontstaan. De pijn straalt vanuit de nek richting het hoofd. Dit vaak gecombineerd met een stijve nek en stijve schouders.

Inspanningshoofdpijn

Bij inspanningshoofdpijn gaat het om hoofdpijn na inspanning. Denk hier bijvoorbeeld bij aan hardlopen. Dit komt voornamelijk door vochttekort. Tijdens benauwde of warme dagen waar u veel zweet, verliest u ook veel vocht. Hierbij komt de hoofdpijn vaker voor. Belangrijk om voldoende water te drinken.

Cervicogene hoofdpijn

Dit zijn hoofdpijnklachten die vanuit de nek ontstaan en uitstralen naar één zijde van het voorhoofd. Dit soort klachten kunnen ontstaan door een druk in de nek, draaibewegingen of door langdurig dezelfde houding aan te nemen. Het gaat hierbij om een zeurende pijn die in vlagen kan komen en uren tot dagen kan duren.

Middelengeïnduceerde hoofdpijn

Onder dit soort hoofdpijn kan geen oorzaak achterhaald worden. We spreken hier ook van een chronische vorm van hoofdpijn. Patiënten nemen pijnstillers om de hoofdpijn tegen te gaan. Lichte inspanning kan al voor hoofdpijn zorgen. Daarnaast kunnen ook enkele bijwerkingen als vermoeidheid, misselijkheid, snelle irritatie, concentratiestoornissen, rusteloosheid, angst en depressie ontstaan.

Migraine

Eén van de meest bekende vormen van hoofdpijn. Dit is een aanval van erge hoofdpijn. Kort voor een migraine-aanval zijn flitsen, golvende beelden of vlekken te zien. Migraine kan wel een halve dag tot drie dagen duren en wordt vaak behandeld middels pijnstillers.

Hoe ziet een behandeling bij hoofdpijn eruit?

Om uw hoofdpijn te behandelen, is het belangrijk dat de oorzaak van uw klachten duidelijk in kaart is gebracht. Tijdens uw intake gaat de manueel therapeut de oorzaak van uw klacht achterhalen door eerst gerichte vragen te stellen, wat u al heeft gedaan om van de pijn af te komen en hoe uw dagelijkse activiteiten eruit zien. Vervolgens stelt de manueel therapeut samen met u een passend behandelplan op.

Een afspraak maken voor fysiotherapie bij hoofdpijn?

Heeft u last van hoofdpijn? Aarzel dan niet langer en maak een afspraak bij Fysiotherapie De Doelen. U kunt ons bereiken door te bellen naar 0182-529151 of een e-mail te sturen naar info@azoutside.com